3D grafikai tervezés

Napi szinten érkeznek hozzánk újabb és újabb kérések, amik gyakran arra is jó lehetőségek, hogy szakmailag fejlődhessünk. Mi örömmel vállaljuk a kihívást, és mindent megteszünk, hogy ügyfeleink különleges kérései megvalósulhassanak. Először minden kérésnél megvizsgáljuk, hogy valóban meg tudjuk-e úgy oldani, hogy végeredményként igényes, értékes anyag jöhessen létre. A következő kérésnél is ezzel kezdtük, s némi tájékozódás után úgy döntöttünk, elvállalhatjuk a 3D grafikai tervezést.

Egyik ügyfelünknek 3D grafikára volt szüksége kiállítási megjelenéséhez: térhatású roll-upot és egy szórólapot szeretett volna terveztetni. Korábban már készítettünk 3D-s kiállítási installációt, de más technikával. Akkor egy szemüveg nélkül nézhető, optikai csalódásra alapuló tértorzítás történt, míg most úgy kellett kialakítani a grafikát, hogy azt 3D szemüveggel lehessen életre kelteni.

Ehhez beleástuk magunkat az anaglif képalkotás, tehát a 3D grafikai tervezés rejtelmeibe.
No de mi is az az anaglif technika?
Az anaglif szó nagyjából azt jelenti: síkdombormű.
A tárgyak térhatása azon alapszik, hogy a két szem kissé eltérő szögből néz rá a tárgyakra, ezért, ha térhatást akarunk elérni, meg kell dupláznunk a képet vagy grafikát, és kissé eltolni egymástól. Az egyik képnek csak a vörös színcsatornáját, a másiknak a zöld és kék (együtt: cián) csatornáját használja az anaglif kép. A vörös-cián színű 3D szemüveg is ennek megfelelően érzékeli a képet, de az agyban a két kép (kis hozzászokás után) egymásra vetül, és csak egy, de térhatású képet látunk.

Ennek a technikának az alkalmazása valójában nem túl bonyolult feladat, hiszen, ha megértjük az elvet, némi bütyköléssel látványos térillúziót lehet létrehozni. Az anaglif technika, tehát a 3D grafikai tervezés esetében némi korlátot jelent, hogy alapvetően RGB színtérben, tehát képernyőn működik jól. Ha nyomtatni akarjuk az anyagot, nem biztos, hogy rögtön jó lesz a végeredmény, mivel szubsztraktív technikájú fényszíneket kell additív technikájú pigmentszínekké konvertálni. Egy átlagos fénykép esetén nincs különösebb gond, ha a látvány kellően gazdag és organikus. A mi megvalósítandó grafikánk viszont nagyon szabályos és kontrasztos volt, sok szöveggel. A szöveg azért nehezíti a helyzetet, mert a betűk formája egy ismert kánont követ, nem olyan véletlenszerű és ismeretlen, mint mondjuk egy kő formája, vagyis tudjuk, mit kéne látnunk, ezért a hibákat is hamarabb észrevesszük. A természet organikus gazdagsága nem bántja a szemünket, de a széteső tipográfia annál inkább. Emiatt itt állítgatni kellett az elemek helyzetén, hogy a betűk lehetőleg ne interferáljanak egymással, le kellett egyszerűsíteni egyes elemeket, több rétegre kellett bontani a grafikát, hogy a nyomtatott verzió ne legyen nagyon szellemképes, s a hátteret kissé sötétebbre kellett venni a kisebb kontraszt elérése miatt. Nos, lényegében ez a háttere egy 3D grafika tervezésének.

Egy anaglif grafikát úgy lehet megfelelően elkészíteni, hogy közben folyamatosan 3D szemüveggel kell tesztelni. Ez hosszú távon meglehetősen fárasztó tevékenység. Itt a legtöbb időt a nyomdai verzió elkészítése vette igénybe.

Alapvetően már az előbb említett részletek miatt is izgalmas a projekt, de nem csak a szórólapokat és a roll-upot készítettük el, hanem a 3D szemüvegeket is házon belül emblémáztuk. Beszereztük őket, teszteltük rajta a festéket, miután emblémázhatónak bizonyult, készítettünk az ügyfél számára egy gyártás előtti látványtervet. Jóváhagyás után elküldtük gyártásra, végül leszállítottuk a 300 db, logóval ellátott 3D szemüveget az ügyfelünknek, az elkészült 3D-s roll-uppal és szórólappal együtt.

Vélemény, hozzászólás?

Hozzászólást csak egy név megadásával lehet beküldeni.

A hozzászólás mező ne maradjon üresen.