A jó brief

Hogyan írjunk jó briefet?

A kreatív ügynökség és a megrendelők között a brief a kapocs, ami összeköti a két oldalt. Ez az, ami tartalmazza az ügyfél igényeit, és ami alapján a kreatív csapat dolgozhat a megvalósításon. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a brief tartalmas legyen, és valóban jól átadja a lényeget, hiszen csak így lehetséges az igényeink teljes mértékű megvalósítása.

Sajnos gyakran probléma forrása, hogy a megbízó nem látja át teljes mértékben, miért van szükség bizonyos információkra, és elnagyoltan, vagy egyáltalán nem válaszol meg bizonyos kérdéseket, nem tér ki bizonyos pontokra, amik pedig fontosak lennének. A jó brief tehát kellőképpen részletes és informatív kell, hogy legyen, mert csak így tudunk megfelelő minőségű munkát végezni.

Rövid esettanulmány

A brief

A Kiskőrösön működő Sorsok Háza Szociális Intézmény azzal a kéréssel keresett meg minket, hogy új rendezvény-sorozatukhoz olyan kampányt szeretnének, amire a tinédzserek reagálnak, megjelennek a programokon. A drogprevenciós és családsegítő szervezet mindennap azon dolgozik, hogy a fiataloknak releváns tartalmat kommunikáljanak és érdekes programokat szervezzenek.

A reakciónk

A fiatalok körében végzett kutatásunk egyértelművé tette, hogy már ebben a korban sem szeretik az emberek beismerni gyengeségeiket, nem szívesen kérnek másoktól segítséget – pláne nem nyilvánosan. Ezért találtuk ki nekik “A legdurvább challenge” kampányt. A központi kérdés az lett, hogy vajon bevállalnak-e egy kihívást – bevállalják-e, hogy szembe szállnak magukkal, szembe szállnak a valódi élettel. A facebook és instagram hirdetéseken túl az iskolákba plakátokon, telefontokba tehető emlékeztető kártyákon juttatuk el a kampányt.

 

 

Mit kell tartalmaznia egy jó briefnek?

1. Információkat a cégről. És itt nem az „1995-ben alakultunk, fontos számunkra a minőségi munkavégzés” stb. sablonszövegekre gondolunk, hanem érdemi információkra arról, hogy mivel foglalkozik a cég, milyen a piaci helyzete, ki a célközönség. Minél többet tudunk ezekről a kérdésekről, annál biztosabb, hogy eltaláljuk a célközönség szükségét – ami miatt igazán hatékony lehet egy kampány.

2. A feladat világos leírása. Ez tartalmazza, hogy az ügyfél mit kér pontosan, illetve azt is, hogy mi a célja az adott “termékkel” (kampánnyal, reklámmal, stb.) mit szeretne elérni. Nem mindegy ugyanis, hogy eladni szeretnénk, vagy épp egy rossz fogyasztói berögződésen szeretnénk változtatni – teljesen más eszközöket kíván pl. ez a két helyzet is.

3. Fontos, hogy tudjuk, az ügyfelünket mi különbözteti meg a konkurenciától, mivel nyújt többet (USP – az egyedi termékelőny), miben jobbak, illetve mit tud ajánlani a célközönségének!

4. Lényeges lépés a stílus, hangnem meghatározása, amivel a célközönséggel kommunikálunk. Ez függ az adott terméktől, függ a célközönségtől. Konkrét példa: nem elég annyi, hogy ruhákat forgalmazó cég vagyunk. A divat témakörön belül is vannak kategóriák: a fiataloknak szóló termékeket az ő nyelvükön érdemes kommunikálni, amibe belefér a szleng; az elegánsabb, kifinomultabb, idősebb korosztálynak szólókhoz viszont teljesen más stílusra van szükség.

5. Mit ne kommunikáljunk? Fontos azt is kiemelni, hogy mik azok a módszerek, eszközök, amiket egyáltalán ne alkalmazzunk, mit ne kommunikáljunk a megírt anyagokban. Ez is megkímélhet mindkettőnket néhány fölösleges körtől, hiszen a munka során különböző forrásokat használunk, így előfordulhat, hogy olyasmi is visszaköszön a megírt anyagokban, amit az ügyfelünk helytelen gyakorlatnak tart, vagy amitől elzárkózik az adott területen belül.

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Hozzászólást csak egy név megadásával lehet beküldeni.

A hozzászólás mező ne maradjon üresen.